Sunday, September 23, 2012

Tentang Legoland Malaysia



TENTANG LEGOLAND MALAYSIA.

Kepada der & ladies,
ramai yg komplen cakap tiket nak masuk Legoland sangat mahal. Ya! Saya sendiri akui tentang perkara ini. Tetapi tahukah anda bahawa pihak Legoland tidak memaksa anda utk pergi ke sana? Jika tak mampu, bawalah keluarga anda ke tempat yg lebih murah seperti 'fun fair' yg sering berpindah randah tu. Ataupun beli lego tiruan di kedai 2 Ringgit kemudian main bersama keluara di rumah. Kita sendiri tahu bahawa set Lego yg original pun sangat mahal, betul tak?

Der & ladies,
Tahukah anda bahawa orang seberang tambak sangat berbangga dengan Universal Studio yg mereka ada? (juga merupakan taman tema antarabangsa). Akhir-akhir ini, mereka sibuk mengiklankan Universal Studio tersebut kerana takut ramai yg beralih arah ke Legoland kita? Mengapa pula ada di antara kita yg menyatakan hasrat ingin memboikot taman tema seperti ini? Mengapa dari dulu tidak memboikot sahaja Genting Highland yg anak syarikatnya mempunyai pusat perjudian?

Wahai der & ladies,
Tahukah anda bahawa sumber ekonomi negara semakin kukuh dengan adanya benda alah ini? Tahukah anda bahawa negara boleh melangkah jauh setapak di persada dunia? Tahukah anda apa yg anda nk komen nnti?

Akhir sekali der & ladies,
Tahukah bahawa orang asing lebih mengenali Malaysia? Tahukah anda Legoland di siapkan dalam masa 5 tahun? Tahukah anda bahawa sejak Iskandar Malaysia ditubuhkan pada 2006, sebanyak 20,000 pekerjaan disediakan dan menjelang 2025, kira-kira 1.4 juta peluang pekerjaan akan ditawarkan? Tahukah anda di Legoland Malaysia, kira-kira 1,000 peluang pekerjaan diwujudkan? Ianya terdiri daripada tenaga mahir serta profesional dari rakyat tempatan sendiri? Tahukah anda peluang pekerjaan utk rakyat tempatan itu juga di jangka akan lebih bertambah berikutan akan adanya hotel Legoland pada tahun 2014? Kenapa tak bantah dari dulu lagi? Tahukah anda saya dah penat nak menaip?
Dan tahukah anda walaupun saya taip panjang2, pihak Legoland tetap tak bagi saya masuk percuma? Tapi dalam warkah ini, saya berharap agar pihak berkaitan perlu melaksanakan apa saja yang perlu bagi memastikan hak rakyat negeri tetap terbela kerana ekonomi berkenaan perlu dikongsi bersama dan bukannya dimonopoli pihak tertentu saja.
Maksudnya, berilah diskaun utk insan yg memegang kad pengenalan MALAYSIA!

Sekian, TK
Ehsan Nukilan - APiz

No comments:

Post a Comment